به گزارش راهبرد معاصر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تعطیلی مدارس در محدودیت های دو هفته ای صحت دارد؟ توضیحاتی ارائه کرد. طی روزهای اخیر مسئولان اعلام کردند که بسیاری از مشاغل و مراکز آموزشی در دو هفته نخست آذر تعطیل هستند. محدودیت تردد در شهرهای قرمز از ساعت 9 شب اعمال شد و تردد بین استانی نیز از فردا ممنوع است.
وضعیت مدارس در محدودیت های دو هفته ای
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که در شرایطی که این هفته مدارس تعطیل است، بعضی مدارس دایر هستند و همچنین بعضی معلمان از امروز کلاس های شاد و مجازی را تعطیل کردند، اظهار کرد: زمانی که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اعلام تعطیلی می نماید هیچ مرکز آموزشی تحت هیچ شرایطی حق ندارد که فعالیت کند و قطعا اگر گزارشی گردد، آنالیز خواهد شد و تخلف محسوب شده و برخورد می گردد.
وی با بیان اینکه فعالیت های آموزش مجازی در هر شرایطی جریان دارد، گفت: فعالیت های آموزش مجازی جایگزین زمانی است که مدرسه تعطیل می گردد و باید فعالیت ها انجام گردد؛ گزارشی که تا دیروز داریم، حاکی از برگزاری 500 هزار کلاس زنده در شاد است و خوشبختانه ترافیک استفاده از شاد توانسته است ترافیک بعضی از پیغام رسان های خارجی را تحت تأثیر قرار دهد و رکوردهای آنها را بزند.
حاجی میرزایی توضیح داد: این موضوع نشان می دهد فعالیت مهمی برای تبادل آموزشی و ارائه و دریافت خدمات آموزشی صورت گرفته است. البته مسائلی هم در اجرا وجود دارد که دوستان و همکاران ما هم در وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش، همراه اول و شورای عالی فضای مجازی برای حل مسائل و مسائل همکاری می نمایند؛ کسانی که استفاده می نمایند،می توانند داوری نمایند که به سرعت اشکالات در حال برطرف شدن است.
تکلیف کارکنان مدارس در تعطیلی یک هفته ای
وی درباره تکلیف کارکنان و مدیران مدارس در تعطیلی یک هفته ای مدارس، گفت: ما هیچوقت از تعطیلی مدارس صحبت نمی کنیم؛ از حضور یا عدم حضور دانش آموزان صحبت می کنیم یعنی اگر ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کند که کلاس های درس حضوری نباشد و تعطیل گردد، دانش آموزان به مدرسه نمی آیند؛ وقتی دانش آموزان به مدرسه نمی فرایند، معلمانی که خدمات آموزشی به آنها ارائه می نمایند هم می توانند به وسیله مدرسه و هم می توانند از خانه خودشان، خدمات آموزشی مجازی را ارائه نمایند اما مدرسه باز است و مانند بقیه ادارات و مراکز خدماتی کشور است یعنی هر زمانی که مراکز خدماتی کشور بسته گردد، مدارس هم در آن شرایط هم مجاز هستند که تعطیل شوند.
وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: مدرسه کانون ارتباط ما محسوب می گردد و جایگاهی است که بین مدیر و معلمان، ستاد و مدیریت مدرسه و بین خانواده و مدرسه ارتباط برقرار می گردد پس مدرسه باز است و هر زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام کند که مدارس تعطیل است، دانش آموزان به صورت مجازی آموزش می بینند؛ البته حضور دانش آموزان در مدرسه اختیاری است و هر زمانی که والدین ترجیح دهند که از آموزش غیرحضوری استفاده نمایند، هیچ منعی نیست و ما خدمات لازم را به آنها ارائه دهیم.
تعطیلی به دلیل ابتلای دانش آموزان و معلمان به دلیل کرونا
وی در پاسخ به این پرسش که موردی داشتیم که مدارس به دلیل ابتلای دانش آموزان و معلمان به دلیل کرونا تعطیل گردد؟، گفت: خیر؛ چند مورد وزارت بهداشت برای رعایت پروتکل ها تذکر داده است که صورت گرفته است؛ 116 هزار مدرسه داریم و اعلام کردیم که اگر در مدرسه ای فردی کرونا گرفت، آن مدرسه بدون اعلام ستاد ملی کرونا، دو هفته تعطیل خواهد بود؛ اگر معلم و دانش آموزی علائم کرونا داشت، حتما به مدرسه نرود اما گزارشی که ما به دلیل شیوع کرونا تعطیل نموده باشیم، نداشتیم.
حاجی میرزایی گفت: در آموزش و پرورش، امکان های مختلف آموزش را به صورت حضوری و غیرحضوری تدارک دیدیم اما مرجع تشخیص اینکه آیا حضور دانش آموزان برای سلامت آنها، خطرناک است یا نیست بر عهده کارشناسان بهداشتی است و هر زمانی که تشخیص دهند و توصیه نمایند، اطاعت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: شاخص های بهداشتی و سلامت را دائماً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رصد می نماید و متناسب با شرایط به ستاد ملی کرونا پیشنهاد می دهند و تصمیم گیری می گردد؛ تا به امروز بر اساس گزارش هایی که دریافت کنیم، موردی که حاکی از این باشد که این مدل بازگشایی مدارس تأثیر معین نماینده در شیوع کرونا داشته باشد، نداریم اما مرجع اصلی تشخیص، متخصصان سلامت کشور هستند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: هر هفته در ستاد ملی کرونا، یکی از گزارش هایی که ارائه می گردد از رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام اصناف و از جمله مراکز آموزشی است؛ گزارش هایی که ما هم داریم، امیدبخش و قابل قبول است و در بعضی دفاتر و مناطق که مشکل بوده است، تذکر داده شده است و برای تأمین سلامت بهداشتی در مدارس طی ماه های گذشته از زمان شروع سال تحصیلی بیش از 240 میلیارد تومان در اختیار مدارس قرار گرفته است و تأکید کردیم که این سرانه مستقیما در اختیار مدارس قرار گیرد.
حاجی میرزایی درباره جلسه با معاون علمی رئیس جمهور نیز گفت: این باور وجود دارد که آینده کشور و شکل گیری ظرفیت های علم در جامعه در دوره مدرسه شروع می گردد و با پرورش دانش آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور، سنگ بنای شکل گیری آموزش متفاوتی رقم می خورد و در این راستا مدارس بازده اجتماعی بیشتری دارند تا مراکز آموزش عالی پس برای دستیابی به تمام هدف های بلندی که داریم باید نقطه تمرکز را روی مدرسه قرار دهیم.
وی توضیح داد: علاوه بر همکاری های گسترده ای که بین آموزش و پرورش و معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار است، شناسایی نقطه اصلی تمرکز و اولویت و معماری درست همکاری ها دستاورد بسیار بزرگتری است. برای شناسایی، حمایت و راهنمایی نخبه ها و استعدادهای برتر، پژوهش سراها و هنرستان های فنی و حرفه ای تفاهمات خوبی داریم و برای اجرای طرح شهاب و تقویت المپیادها و شکل گیری جدید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و همه زمینه های مشترک همکاری بین ما و معاونت علمی جریان دارد و فکر می کنم آینده امیدبخشی را از این همکاری های خوب و اثربخش انتظار داشته باشیم.